• Distributör av babyprodukter och leksaker


Sitemap
vad är det och varför är det viktigt?

En sitemap är en karta över din webbplats som visar hur alla olika sidor hänger ihop med varandra.
Den kan visas som en lista med text eller på olika grafiska sätt. 

Lite bakgrundsinformation

Det är viktigt att du har en grundtanke för hur sidstrukturen i din butik ska se ut. Blogg/nyheter brukar bli det största trädet i butiken, tanken för dessa typer av sidor är också att de aldrig ska sluta att växa. Se därför till att du från första början har en tydlig plan för din sidstruktur.

I din butik har du ett gäng olika typer av sidor, vi har valt att samla dessa i tre kategorier: Konverteringskritiska sidor (allt som berör dina produkter och köpet), informationsidor (sidor som behövs för att ge användaren all info som behövs att genomföra ett köp t.ex. köpvilkor) och inspirationssidor (sidor som är till för att skapa inspiration och merförsäljning). Alla dessa sidor kan du lägga in i din sitemap och lägga upp en struktur som du är nöjd med och framförallt som gör att kunderna i din butik lätt kan navigera.

Därför är sitemaps bra?

  • Sitemapen som du skapar blir basen till hela navigationen din butik. Den hjälper dig att fortsätta ha en strukturerad butik när antalet sidor blir fler. 
  • Den hjälper dig i vårt grundprojekt med att se vilka texter och bilder du behöver ta fram till dina informations- och inspirationssidor. 
  • Den visar dig relationen mellan olika sidor i din butik. 

Hur gör jag en sitemap? 

Börja gärna med papper och penna och skriv ner de sidor som du vill att din butik ska innehålla när du har skrivit alla sidor i en lista är det dags att ge dem relation till varandra. Ria upp en tankekarta och hierarkin för din sida. Startsidan är alltid högst upp först, följt av dina kategorier och sidor. Se bild för exempel & inspiration på hur en sitemap kan se ut - skriv och rita som du vill!